Mindful singing- czym jest ten tajemniczy koncept?

Jak już Ci opisałam w sekcji FAQ mindful singing to moja metoda nauczania śpiewu, nad którą pracowałam i którą testowałam przez ostatie lata. Zgromadziałam wszystkie informacje i wiedzę pozyskaną ze wszystkich lekcji śpiewu, obozów muzycznych, kursów i warsztatów z przeróżnymi pedagogami oraz artystami, takimi jak Joanna Zagdańska, Danuta Błażejczyk, Kasia Kowalska, Paulina Przybysz, Justyna Panfilewicz, Joanna Luto, Michał Urbaniak, Femi Temowo, Grażyna Łobaszewska i wielu innych. Mimo tylu doświaczeń muzycznych,wieloletniej praktyki, nadal czułam, że czegoś mi brakuje.

Dlatego zaczęłam się interesować bardziej holistycznym podejściem do śpiewu. 

Uświadomiłam sobie, że kiedy ja czy moi studenci są nieskupieni czy zestresowani podczas śpiewu, rezultaty są dużo gorsze niż kiedy są w pełni skupieni i zrelaksowani. 

Niestety polski system nauczania i wielu nauczycieli  w Polsce często zamiast skupiać się na silnych stronach i je rozwijać to wytyka błędy. Jest to szczególnie krzywdzące podczas nauki śpiewu, bo najważniejsze jest otwarcie się na muzykę, a krytyka zamyka nas na nią. Oczywiście tzw. feedback jest bardzo ważny, aby wiedzieć nad czym trzeba jeszcze popracować, ale nie wytykanie błędów i podkreślanie w czym się nie jest dobry. Badania też potwierdzają, że negatywne uwagi nie motywują, za to pozytywne wsparcie bardzo. 

Odpowiednie podejście i motywacja studenta to jedno, ale już wspomniałam, skupienie i zrelaksowanie ucznia to kolejne ważne czynniki otwarcia się na śpiew. Nawet jeśli moja lekcja sama w sobie nie jest stresująca, to stres zgromadzony w naszych mięśniach w ciągu dnia zostaje w nas. Pozostają napięcia w naszych mięśniach, szczególnie wokół żuchwy, wokół ramoin,rąk, szyi, a przecież to miejsca, w naszym ciele, które są bardzo ważne w śpiewie. Jak więc można podczas jednej lekcji wyostrzyć fokus ucznia, relaksować go, zrobić rozśpiewkę i jeszcze przećwiczyć piosenkę?  Odpowiedzią była yoga i mindfulness! Zaczęłam wdrażać proste ćwiczenia jogi – rozciąganie mięśni – z nastawieniem na miejsca, które są napinamy najczęściej. Co więcej, stworzyłam ćwiczenia, które pomagają aktywować mięśnie wokół przepony oraz dolnej części pleców. Najpierw testowałam je na sobie i czułam różnice między rozgrzewką z tymi ćwiczeniami oraz bez tych ćwiczeń. Szczególnie po całym dniu pełnym przeróżnych zajęć, czułam ulgę i dobrą podstawę do kontynuowania śpiewania bez napięć w ciele.

Oczywiście krótka joga to był tylko początek rozgrzewki, potrzeba było popracować nad lepszym skupieniem i większą relaksacją. Dlatego przez rozpoczęciem rozśpiewki słuchałam krótkich medytacji, najczęściej z “body scan”.

To pomagało ogromnie. Chwila, w której skupiasz się na jednym głosie oraz swoim oddechu pozwała na wyzwolenie się z tysiąca myśli i prawdziwej relaksacji. Każy powinnien korzystacji z jakieś formy medytacji przynajmniej raz dziennie! Efekty są udowodnione naukowo! Opiszę Wam o tym więcej w kolejnych artykułach. 

Tak więc po testowaniu tych metod, postanowiłam podzielić się nimi z innymi. Podczas swoich lekcji nie chciałam używać gotowych medytacji z YouTube, więc stowrzyłam swoje własne. 

Zaczęłam tworzyć “guided meditations” czyli takie trningi uważności ze skupieniem na  przygotowanie do lekcji śpiewu oraz na indywidualne potrzeby ucznia związane ze śpiewem.

Zawsze na początku lekcji prowadzę krótką rozmowę, na temat tego, jakie ma uczeń spostrzeżenia związane ze śpiewem, co idzie lepiej, jaki jest cel lekcji. Często nawet temat schodzi na jakieś zagwostki, które gryzą ucznia, ponieważ kluczowe jest wyzwolenie się z takich myśli przed lekcją, a ja też chętnie pomogę. 

Po takiej rozmowie już wiem, jak poprowadzić krótką medytacje, aby była jak najbardziej skupiona na potrzebach ucznia i pozwoliła mu się przygotwać mentalnie do lekcji oraz zaczerpnąć z niej jak najwięcej! 

Podsumowując:

  • rozciągnięcie mięśni, rozluźnienie ciała i wyzwolenie się z napięć  to podstawa w mindful singing, 
  • wyzwolenie się ze zmartwień i tysiąca myśli to klucz to skupienia i kolejna zasada w mindful singing, 
  • świadomość ciała – body connection to klucz do śpiewania całym sobą, naturalnie, z głębią naszego głosu,
  • otwarcie się na popełnianie błędów, otwarcie się na dziwnie brzmiące dźwięki, na dziwne miny i wysokie a zarazem niskie dźwięki to kolejna zasada potrzebna do śpiewania mindfully.

Czy kiedyś próbowałeś stosować metody w śpiewie, które opisałam powyżej? Co o nich myślisz?

Jeśli spodobał Ci się artykuł i uważasz, że jest wartościowy, aby podzielić się nim z innymi, kliknij poniżej! 

Jeśli natomiast chciałbyś/chciałabyś spróbować śpiewania metodą mindful – napisz do mnie z pytaniem na temat techniki lub aby zapisać się na lekcję!

Please follow and like us:

1 thought on “Mindful singing- czym jest ten tajemniczy koncept?”

  1. Thanks so much for giving everyone such a wonderful chance to discover important secrets from this site. It’s usually very pleasurable and as well , packed with amusement for me personally and my office mates to visit the blog a minimum of 3 times in 7 days to find out the latest things you will have. Not to mention, we are at all times contented for the great ideas you give. Some 2 ideas on this page are without a doubt the most effective I have ever had.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Ściągnij darmową tabelkę do zarządzania stresem